Afvallen met de caloriecheckerCaloriechecker

Weet hoeveel je eet met de calorietabel

Calorietabel

Het is goed om op een bewuste manier te leven. Als je goed let op je eetgedrag en wat je precies binnenkrijgt, zul je minder snel last krijgen van overgewicht en zal je weerstand groter worden. Met de calorietabel kun je zelf nagaan hoeveel calorieën er in een bepaald product zitten. Zo kun je goed bijhouden hoeveel calorieën je precies binnenkrijgt op een dag. Voor een nauwkeurige calorietabel kunt u de hoofdpagina bekijken.

Gelijk beginnen met afvallen? Kies voor Weight Watchers, nu de eerste maand gratis!

Calorieën belangrijk

Iedereen heeft calorieën nodig om te overleven. Calorieën geven je namelijk de energie die je op een dag nodig hebt om je handelingen te ondergaan. Doe je iedere dag zwaar lichamelijk werk, dan zul je ook meer calorieën – dus energie – nodig hebben om deze acties uit te voeren. Het is heel belangrijk om genoeg calorieën binnen te krijgen. Met behulp van de calorietabel kun je bekijken hoeveel calorieën er in een product zitten, zodat je zelf kunt optellen hoeveel calorieën je per dag hebt gehad en hoeveel je er nog moet.

Niet genoeg calorieën ongezond

Krijg je niet genoeg calorieën op een dag binnen, dan zul je merken dat je veel minder energie hebt. Je hebt energie nodig om je acties uit te voeren, zoals immers al eerder gezegd. Heb je deze energie niet, dan ga je op je reserves werken en dat is natuurlijk nooit goed voor de stabiliteit van je lichaam. Er zijn wel diëten waarbij je heel weinig calorieën binnenkrijgt. Dat je hier op het begin van afvalt is zeker een feit. Echter hou je dit gewicht alleen vast als je zo weinig blijft eten. Ga je namelijk weer meer eten, dan komt je lichaamsvet dubbel zo hard terug.

Caloriebehoefte man en vrouw

Zijn er dan geen manieren om wel af te vallen? Jazeker. Door voldoende calorieën te eten en dus niet teveel, maar ook zeker niet te weinig. Een man heeft per dag gemiddeld gezien 2500 calorieën nodig en vrouwen 2000. Het hangt verder af van je lichaamsbouw, leeftijd en leefstijl of je meer of minder dan het gemiddelde nodig hebt. De calorietabel is op deze manier een zeer handig stuk gereedschap voor je. Hiermee kun je namelijk bekijken of je jouw gemiddelde al hebt gehaald.

Teveel calorieën ongezond

Je weet dat te weinig calorieën eten niet verstandig is, omdat je daardoor op den duur juist aan zult komen. Ditzelfde effect is er vanzelfsprekend ook met teveel eten. Krijg je steevast meer calorieën binnen dan goed zou zijn voor jouw situatie, dan zul je al vrij snel merken dat je aankomt. Vaak lopen jonge volwassenen tegen dit probleem aan. Als je namelijk in de groei bent kun je meer eten, omdat je lichaam groeit en daardoor meer calorieën nodig heeft. Chips en snoep eten is natuurlijk altijd slecht voor je, maar kinderen zullen er gemiddeld gezien toch minder snel door aankomen dan volwassenen. Ben je daarom net uitgegroeid, probeer dan je leefstijl daarop aan te passen (indien je dit niet al deed). Bekijk hiervoor ook de calorietabel om uit te vinden hoeveel calorieën je al binnen hebt gekregen op een dag.

Gelijk beginnen met afvallen? Kies voor Weight Watchers, nu de eerste maand gratis!