Afvallen met de caloriecheckerCaloriechecker

Hoe je zorgt voor een goed calorieverbruik

Wat calorieverbruik inhoudt

Wat weet je eigenlijk af over calorieverbruik? Het is goed om veel calorieën op een dag binnen te krijgen. Voor vrouwen wordt 2000 calorieën aangeraden en voor mannen is dit gemiddeld 2500. Je moet deze calorieën echter ook weer verbranden. Het verbranden van calorieën heet ook wel je calorieverbruik. Gelijk beginnen met afvallen? Kies voor Weight Watchers, nu de eerste maand gratis!

Calorieën verbranden

Het is dus goed om per dag veel calorieën te verbranden. Als je je calorieën namelijk niet verbrandt, dan doe je niets met de energie die je binnenkrijgt van de calorieën. Hierdoor kun je aankomen en het is bovendien geen gezonde leefwijze om weinig calorieën te verbranden. Maar hoe verbrand je nou goed calorieën?

Calorieverbruik door te sporten

Dit doe je door te sporten. Heb je bijvoorbeeld een abonnement op de sportschool? Zoiets is zeer aan te raden. Op de sportschool vind je een heleboel handige toestellen om je conditie op peil te houden. Ga bijvoorbeeld eens een stukje rennen op de lopende band. Je kunt in het scherm op de lopende band zien hoeveel calorieën je verbrandt. En dat gaat snel! Weeg je bijvoorbeeld 75 kilo? Dan kun je met vijf minuten hardlopen al 50 calorieën verbranden. Bedenk maar eens hoeveel calorieën je verbrandt als je dit een half uur volhoudt. Je calorieverbruik is op deze manier goed in orde. Het is aan te raden om twee keer per week te gaan sporten voor een uurtje. Maar het kan ook vaker, natuurlijk. Misschien wil je wel iedere dag een half uurtje sporten, dan is dat alleen maar goed voor je!

Calorieverbruik en de caloriewijzer

Je calorieverbruik is natuurlijk belangrijk, want je moet iets doen met die energie die je binnenkrijgt. Heb je daarnaast echter ook al eens nagedacht over waar de calorieën vandaan komen die je binnenkrijgt? Met een caloriewijzer kun je heel gemakkelijk bekijken per product hoeveel calorieën er in zitten. Eet je bijvoorbeeld een hamburger bij een fastfoodketen, dan krijg je in één keer vaak wel 500 calorieën binnen, terwijl een snee bruin brood je maar ongeveer 40 calorieën geeft. Verkies caloriearm voedsel boven voedsel met overdreven veel calorieën. Fastfood eten zorgt er uiteindelijk voor dat je teveel vet op je lichaam krijgt en dat is niet gezond voor je.

Voldoende calorieën binnenkrijgen

Zorg dus dat je calorieverbruik goed op peil is, maar vergeet ook niet dat je wel iedere dag genoeg calorieën binnen moet krijgen. Sport je daarnaast veel en is je caloriegebruik dus hoog, dan zul je ook meer calorieën binnen moeten krijgen. Anders loop je namelijk de kans om op je reserves te leven en daar is nog nooit iemand beter van geworden.

Calorieverbruik dik in orde!

Als je calorieverbruik goed is door bijvoorbeeld sporten of gewoon veel bewegen en je verder geen fastfood eet, kom je een heel eind met je gezonde leefstijl. Een tip voor gezonde voeding is het eten van vetverbrandend voedsel, zoals havermout, appels, sla en komkommers.