Afvallen met de caloriecheckerCaloriechecker

Voor een gezond leven: gebruik de caloriechecker en voedingswijzer

Eet genoeg en gezond!

Voor een gezonde leefstijl is het goed om voldoende calorieën binnen te krijgen. Kom er met de caloriechecker achter of je voldoende calorieën binnenkrijgt op een dag. Zijn de producten die je eet bovendien ook gezond? Hier kom je achter met de voedingswijzer. Gelijk beginnen met afvallen? Klik hier voor een goede start!

Caloriechecker

De caloriechecker is handig voor iedereen die wil weten of hij of zij wel genoeg calorieën binnenkrijgt. Voor mannen is het gemiddeld nodig aantal calorieën 2500 en voor vrouwen is dit aantal 2000. Met de caloriechecker kun je precies zien hoeveel calorieën er in ieder product zitten. Denk hierbij aan de placemat die je bij diverse grote fastfoodketens krijgt. Het enige verschil is dat hier alleen hun fastfoodproducten opstaan met het aantal calorieën erachter. De caloriechecker laat je echter juist zien hoeveel calorieën er zitten in alle soorten producten. Eet je bijvoorbeeld een sneetje bruin brood, dan zal dit (zonder beleg) ongeveer 40 calorieën zijn.

Calorieën binnenkrijgen

Het is goed om voldoende calorieën binnen te krijgen, omdat je zo genoeg energie binnenkrijgt. Die energie heb je nodig om dagelijks al je handelingen uit te voeren. Met de caloriewijzer kun je precies uitstippelen of je wel of niet aan je perfecte aantal calorieën per dag bent toegekomen. Teveel eten is nooit goed, want daarvan kom je alleen maar aan. Echter te weinig calorieën eten is ook geen goede zaak. Je hebt namelijk een vast aantal calorieën nodig en niet minder. Vergelijk het maar eens met een hardloopwedstrijd: als je energie op is kun je wel door gaan rennen, maar zal je lichaam dat niet fijn vinden. Je rent namelijk op je reserves. Zo is het ook met te weinig calorieën eten: als je te weinig energie hebt zal je lichaam zich er minder goed door voelen. Je zult eerder moe worden en zo ook minder gezond leven.

Voedingswijzer

Dat je dus genoeg calorieën binnen moet krijgen is bekend. Maar waar kun je die calorieën dan het beste vandaan halen: ofwel: wat moet je eten? Daarvoor gebruik je de voedingswijzer. Hierop kun je precies zien welke soorten eten wél en welke soorten niet goed voor je lichaam zijn. Goede soorten fruit voor je lichaam zijn bijvoorbeeld mango’s, avocado’s, aardbeien, kiwi’s, citroenen en abrikozen. Slecht fruit is er niet, maar een meloen is bijvoorbeeld veel minder gezond. De ideale voeding voor een baby ziet er logischerwijs anders uit. Klik op de link voor een uitgebreid voedingsschema voor een baby.

Gezond en ongezond

Als je kijkt naar vlees en vis, dan zul je zien dat vis over het algemeen vrij gezond is. Heel gezonde vis is bijvoorbeeld tonijn, haring en forel. Vlees komt juist sneller in de ongezonde hoek terecht. Het is zelfs niet goed voor je lichaam om veel varkensvlees te eten, zoals worst, salami en ham. Ook heel gezond zijn granen als volkoren brood, volkoren pasta’s, zilvervliesrijst en gerst. Couscous is al weer veel minder gezond en echt ongezond is wit brood, witte rijst en wit beschuit: kortom: de witte producten. Wees dus verstandig en eet gezond met de voedingswijzer!